Monday, June 29

Munajat Cinta & Kasihku Abadi

Kali ini saya bawakan kepada pembaca dua lirik lagu.

Lagu yang pertama tajuknya Munajat Cinta. Lagu ini dinyanyikan oleh The Rock, kumpulan daripada Indonesia. Lagu ini diperkenalkan kepada saya oleh kawan serumah.

Malam ini ku sendiri
Tak ada yang menemani
Seperti malam-malam
Yang sudah-sudah

Hati ini selalu sepi
Tak ada yang menghiasi
Seperti cinta ini
Yang selalu pupus

Tuhan kirimkanlah aku
Kekasih yang baik hati
Yang mencintai aku
Apa adanya

Mawar ini semakin layu
Tak ada yang memiliki
Seperti aku ini
Semakin pupus

Lagu kedua pula tajuknya Kasihku Abadi. Bagi peminat-peminat kumpulan nasyid In-Team, rasanya, lagu ini bukan lagu yang asing bagi mereka.

Kamar hatiku sekian lama
Suram dan sepi kekosongan
Aku mencari insan sejati
Untuk menemani hidupku

Adam dan Hawa diciptakanNya
Disemai rasa kasih sayang
Agar bersemi ketenangan
Dan kedamaian di hati

Ku harap hanya keikhlasan
Dan ku rindukan keramahan
Aku inginkan kemesraan
Berkekalan berpanjangan

Mengasihimu, dikasihi
Menyayangimu, disayangi
Merindui dan dirindui
Saling mengerti di hati

Biar hilang kabus di wajahku
Biar tenang resah di dadaku
Terimalah serta kabulkan harapan ini
Oh Tuhan

Ku melafazkan kata penuh makna
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah
Hidup mati jodoh pertemuan
Ditentu Allah yang Esa
Perkenankan hasrat di hatiku

Moga impian kan dirahmati
Dipertemukan serikandi
Susah dan senang sama harungi
Demi cinta yang hakiki

Berkaitan lirik-lirik lagu tersebut, ada dua perkara yang saya ingin sentuh.

Cakap Serupa Bikin

Yang pertama, kedua-dua lirik menyeru ke arah kebaikan. Dengan kata lain, lirik-lirik tersebut ialah permintaan kepada Allah agar dikurniakan pasangan hidup. Walaupun begitu, penerimaan pendengar agak berbeza.

Lagu daripada kumpulan nasyid diterima baik dan lagu daripada kumpulan rock diterima dengan biasa-biasa saja atau ditolak terus. Hanya sedikit sahaja yang dapat menerima kedua-dua lirik tersebut.

Apa sebenarnya pengajaran yang boleh diambil daripada senario ini?

Saya yakin pembaca sudah tahu satu dua perkara yang boleh diambil pengajaran daripada senario ini. Apa yang saya ingin tekankan ialah kalau kita hendak menyampaikan kebaikan orang lain, kebanyakan orang akan melihat siapa diri kita, bukan mesej yang ingin kita sampaikan. Selalu saja kita dengar,

"Kau tak solat sunat, nak suruh-suruh orang solat sunat."

"Kau main bola pun tak 'terror', nak ajar-ajar aku 'skill' pulak."

Satu perkara lagi, cara menyampaikan mesej juga perlu bersesuaian dengan pendengar. Kalau nak nasihat mat rock, kenalah irama rock. Kalau nak nasihat brader-brader nasyid, kenalah nasyid.

Kaedah Berdoa

Perkara kedua yang ingin saya kongsi ialah kaedah berdoa. Kedua-dua lirik lagu ialah doa kepada Allah. Munajat Cinta berdoa secara umum. Hanya dua sahaja ciri-ciri pasangan yang disebut dalam Munajat Cinta. Baik hati dan mengasihi apa adanya.

Dalam Kasihku Abadi pula, ciri-ciri pasangan yang dimahukan ialah:

1. Keikhlasan
2. Keramahan
3. Kemesraan
(Ketiga-tiga perkara di atas dipohon supaya kekal berpanjangan)

4. Dikasihi dan disayangi
5. Dirindui
6. Saling mengerti di hati (Faham Memahani)
7. Tabah mengharungi susah dan senang bersama

Dalam berdoa, boleh sahaja berdoa secara terperinci atau secara umum kerana doa-doa yang diajar Rasulallah s.a.w. juga ada pelbagai. Contoh doa yang umum ialah, 'Ya Rabb, kurniakan kami kebaikan di dunia, dan kebaikan di akhirat..."

Contoh doa yang khusus ialah ' Wahai Tuhanku dengan bantuan-Mu, aku berlindung daripada sifat kikir dan bakhil dan aku berlindung daripada hutang...'

Ringkasnya, kalau anda rasa perlu minta sesuatu secara khusus, minta sahaja. Jangan ngada-ngada nak rasa yang kita ni 'demand' sangat dan sebagainya. Lagipun, meminta kepada Allah bukannya kita 'suruh' Allah buat sesuatu untuk kita. Kita minta kerana kita tahu Allah berkuasa.

Akhir kata, kurangkan bercakap dan banyakkan peningkatan serta mintalah kepada Allah apa-apa yang anda mahu kerana Allah maha berkuasa.

1 comment:

ihsan_huhu said...

fuih name group camnih pon ade?