Friday, May 9

Aku Cintakan Kau [Bahagian 2]

Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik, khadam Rasulallah s.a.w., daripada Nabi s.a.w., baginda berkata, " Tidak beriman di kalangan kamu sehingga dia mencintai saudaranya apa-apa yang dicintainya untuk dirinya sendiri." (Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim).

Potongan "...dia mencintai saudaranya apa-apa yang dicintainya untuk dirinya sendiri."

Ini adalah syarat yang Rasulallah s.a.w. tetapkan untuk mendapat iman yang sebenar. Dalam hadis lain, Rasulallah s.a.w. menjelaskan, salah satu kunci untuk memasuki syurga ialah memenuhi syarat ini.

"Barangsiapa yang suka untuk diselamatkan daripada neraka dan memasuki syurga hendaklah mati dengan iman kepada Allah dan Hari Kiamat dan hendaklah mendatangi (melayan) orang lain dengan cara yang dia mahu untuk dilayan." (Riwayat Muslim)

Satu kisah daripada Ihya Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali mungkin dapat membantu kita memahami hadis di atas dengan lebih baik.

Seorang lelaki lelaki berkata tentang rumahnya yang dihuni oleh tikus-tikus. Dia disuruh untuk membela kucing. Lelaki tersebut menjawab, "Aku risau kalau tikus-tikus itu lari ke rumah yang berhampiran dengan rumahku jika mendengar kucing itu mengiau. Apa-apa yang aku tidak suka untuk diriku, juga tidak aku sukai untuk jiran-jiranku."

Ini menunjukkan sikap seorang yang beriman terhadap satu sama lain. Mereka bukan sahaja mahukan kebaikan kepada diri sendiri, tapi mereka juga mahukan kebaikan untuk orang lain. Sebaliknya, jika saudara semuslim merasa sakit mereka juga merasakan sakitnya.

Apakah perkara yang perlu dicintai untuk saudara semuslim yang lain?

Sesetengah orang menyintai perkara-perkara yang tidak bertepatan dengan syariat. Jadi, adakah dia boleh membantu saudaranya dalam perkara tersebut. Untuk menjawab persoalan ini, hadis daripada Musnad Ahmad mungkin membantu.

"Dengan nama Allah yang nyawaku ditanganNya, seorang hamba tidak akan beriman sehingga dia menyintai sesuatu untuk saudaranya perkara yang dia cintakan untuk dirinya dalam hal kebaikan."

Dalam komentari al-Albani tentang 'dalam hal kebaikan', dia menulis:

'dalam hal kebaikan' adalah frasa yang penting kerana frasa ini menerangkan maksud sebenar hadis ini. Ini kerana perkataan 'kebaikan' mencakupi perkara berkaitan ketaatan, perkara yang dibernarkan syarak dan mengecualikan perkara yang bertentangan dengan syarak. Dengan itu, kesempurnaan peribadi muslim menyebabkan dia menyukai perkara yang baik untuk saudaranya. Pada masa yang sama, dia juga membenci perkara yang buruk sebagaimana dia sendiri membencinya.'

Wallahu A'lam.

Moga diberi kekuatan. InsyaAllah.

Rujukan:

Commentary on the Forty Hadith of Al-Nawawi by Jamaal al-Din M. Zarabozo

1 comment:

wati said...

semoga cinta kalian berkekalan....amin