Sunday, September 24

Kenapa aku kat sini?

Satu masa dulu, dalam tahun lepas, ana pernah tanya kat member ana ( Kristian ) ,

"Apa tujuan kita hidup? Kenapa kita ada kat dunia ni?"

Dia jawab, " Of course la nak hidup... Cari duit... Why u ask me like dat?"

"Oh sesaje...", ana balas.

Itu adalah salah satu jawapan daripada orang yang jiwanya terikat dengan harta. Kalau orang lain, mungkin dia kata tujuan dia hidup untuk seronok-seronok, atau sebagainya.

Tetapi, sebagai orang Islam perlu kita tahu tujuan hidup kita ialah mencari keredhaan Allah. Segala perkara yang kita lakukan hanyalah untuk mencari keredhaan Allah. Dan Allah tak jadikan kita hidup di dunia ni saja-saja dan sia-sia. Seperti yang tertulis dalam Surah Al-Mulk, Ayat 2, yang bermaksud:

"( Allah ) Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu siapakah yang lebih baik amalannya. Dan dia Maha Perkasa, Maha Pengampun."

Ha, itu dia tujuan kita hidup dan selepas tu kita mati! Hidup ni macam sebuah ujian, untuk determine, sapa best student. Tapi, kita dah tau, sapa manusia terbaik, dan dah tau sapa yang top ten selepas tuh ( seploh sahabat yang dijamin syurga ). Kemudian, Rasulallah dah bersabda, yang maksudnya menyatakan golongan terbaik ialah sahabat, kemudian golongan selepasnya iaitu tabi'in, kemudian tabi' tabi'in. Cemane kita nak jadi golongan yang lulus i.e. ashabul yamin?

Sebab kita golongan yang selalu buat silap ( ana terutamannya ), kita kena tahu, apa-apa jenis kesilapan yang perlu kita jauhkan. Seperti yang disarankan dalam Surah Ali Imran, Ayat 137, yang bermaksud:

" Sungguh, telah berlalu sebelum kamu sunah-sunah* (Allah), kerana itu berjalanlah kamu ke (segenap pelusuk) bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan (rasul-rasul)."

*yang dimaksudkan dengan sunah Allah di sini ialah hukuman-hukuman Allah yang berupa malapetaka, bencana yang ditimpakan kepada orang-orang yang mendustakan rasul.

Banyak yang dapat kita lihat hari ni, tentang kemusnahan-kemusnahan kaum-kaum yang mendustakan Allah. Kaum Tsamud, yang megah dengan bangunan-bangunan mereka yang ditebuk daripada bukit-bukit batu, dihukum Allah kerana mendustakan Nabi Salleh. Kaum Nabi Nuh, dilenyapkan dalam banjir yang meneggelamkan dan menghancurkan mereka yang tidak beriman. Dapat kita lihat bangunan peninggalan Kaum Tsamud dan tapak bahtera Nabi Nuh. Kesilapan mereka ialah berkali-kali menolak peringatan yang dibawa oleh Nabi mereka.

Apa yang kita leh ambik pengajaran, secara ringkas, ikut Rasullah s.a.w.

Sampai sini dulu entry kali ni. Moga-moga mengambil pengajaran.




3 comments:

ihsan_huhu said...

adekah membe ko tuh benar2 kristian or hanye mengaku kristian?

Khairul Azmi said...

Aku xpasti sbb keimanan tu Allah je yang leh determine. Drpd apa yang aku nampak, mengaku je kot.

Khairul Azmi said...

"Dan siapakah yang lebih baik bicaranya daripada orang-orang yang mengajak kepada Allah?"

Nasihat untuk semua...