Saturday, September 30

Berjalan, Melihat, Mentafsir... Episod Akhir



Alhamdulillah... Sampai juga di Victor Harbor. Dalam perjalanan ke sini, kru pengembaraan lalu kat sebelah padang ragut yang teramat luasnya. Nampaklah kambing-kambing yang meragut rumput kat situ. Rasulallah pernah menyelesaikan perbalahan orang yang merebut padang ragut ketika masih muda. Kambing-kambing yang makan tak de pun gaduh-gaduh. Orang yang jaga kambing pulak yang bertelagah. Pelik jugak manusia nih...

Kat Victor Harbor tu, ana naik kat tempat yang tinggi. Nampaklah laut yang terbentang luas. Biru. Lembut. Menyejukkan mata, menenangkan hati.

"Dan bumi kami bentangkan, maka (Kamilah) sebaik-baik yang membentangkan." (Surah Az-Zariayat;51:48)

Di hadapan air yang meluas tu, teringat pula kisah Nabi Nuh dan kaum yang mendustakannya (Surah Hud;11: Ayat 25 - Ayat 49). Mereka dibinasakan oleh air yang sama; air yang menyejukan mata di hadapan ana hari ni, adalah air yang sama di bumi dahulu, yang membinasakan orang yang ingkar kepada Allah. ( Ya Allah, jauhkanlah aku daripada mati atau hidup dalam jahiliah. Sesungguhnya agama yang diterima disisiMu hanyalah Islam)

Tunggu punya tunggu, ana tak nampak pun penguin yang ana tunggu nak tengok. Burung camar banyak lah. Best pulak tengok burung-burung camar tu. Macam terapung-apung kat udara. Sayapnya yang aerofoil, tulangnya yang berongga, kuat tapi ringan, dan beberapa lagi ciri membolehkannya terbang dan meluncur di udara. Tapi, sebagai seorang muslim, kita perlu sedar, itulah sunnahtullah ( ketetapan atau paten Allah). Yang memenuhi ciri-ciri yang Allah tetapkan akan terbang dengan izin Allah. Telah Allah nyatakan dalam Surah Al-Mulk, Ayat 19:

"Tidakkah mereka melihat burung-burung di atas mereka, yang mengembangkan sayapnya dan mengatupkanya? Tiadalah yang menahannya ( di udara ), melainkan Ar-Rahman. Sungguh Dia maha melihat tiap-tiap sesuatu."

Best jadi seorang muslim. Semua perkara dilihatnya berada di bawah bayangan Allah yang maha berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Tiada yang memisahkan alam dengan kuasa Allah. Jangan salah faham dengan sains. Sains hanya menerangkan sezarah daripada ilmu Allah. Ingat, tanpa mematuhi hukum sains pun Allah dapat menjadikan sesuatu.

Berjalan dan bermusafirlah, kalau ada masa. Ambil pengajaran daripada alam. Lihatlah kekuasaan Allah. :)

2 comments:

ihsan_huhu said...

ble lak ko p victor harbour? bkn dh lame ke? ke ko p lagi skali? aku p dlu byk je penguin...hoho

ihsan_huhu said...

panjang sungguh penulisan ini dan panjang juga komen2... dasat2..