Wednesday, September 27

Jimi, Sultan, dan analogi Syukur...

Suatu masa dahulu, ada sorang lelaki faqir dan sebatang kara bernama Jimi bekerja sebagai seorang Driv3r kepada Sultan Ihsan III.

Pada hujung minggu, Sultan akan menyuruh Jimi membawanya berjalan-jalan di negeri jajahan takluknya dengan menaiki kereta peribadi Sultan, Porche Carrera GT. (Sangat mahal keta nih... )

Accidentally, kereta tu terbabas masuk ke dalam tasik.

Situasi 1.
Jimi menyelamatkat Sultan. Sultan amat berbesar hati, lalu menaikkan darjatnya dan memberi kurnia kepadanya.

Situasi 2.
Sultan menyelamatkan Jimi... ( What??? )

Untuk Situasi 2, apa yang Jimi boleh buat untuk membalas jasa Sultan? Dahla faqir sebatang kara pulak... Apa yang Jimi boleh bagi kepada Sultan? Harta? Pangkat?

Itulah analogi kita dengan Allah. Tiap-tiap hari Allah selamatkan nyawa kita. Beri kita udara, ilmu, rezeki, dll. Kita patut rasa cemane yang dirasa oleh Jimi. Dahlah kita xde balas apa-apa, pastu Allah terus-terusan je bagi. Kita buat dosa pun Allah bagi, kita bersyukur, lagi Allah tambah.

Kita kene selalu ingat nikmat yang Allah kurnia kan kepada kita, seperti yang diterangkan dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 40,

"Hai Bani Israil, ingatlah akan nikmatKu yang telah Kuanugerahkan kepadamu; dan sempurnakanlah janjiKu ( perintahKu), nescaya Kusempurnakan janjiKu untukmu dan hanya kepadaKu hendaklah kamu takut."

Sekian, wallahu a'lam.

1 comment:

ihsan_huhu said...

wah.. sultan ihsan tuh bunyik macho gle... haha.. porche... mahal...hahaha.. coincidence? masuk semak tuh jgn main2 doe..haha