Thursday, January 25

Tentera & Muslim

Setelah meluangkan masa lebih kurang 10 minit dengan Christ, seorang kadet daripada Army Reserve, saya rasa tertarik pula dengan modul yang diperkenalkan oleh Australian Defence. Semua orang boleh menyertai tentera tanpa mengganggu kehidupan seharian.

Bukan saya hendak meng'offer' kawan-kawan yang berada di Australia untuk menyertai Army Reserve, tetapi terdetik dalam hati betapa ketenteraan dianggap lekeh oleh sesetengah orang dan ada juga Muslim yang tidak mahu melibatkan diri dengan aktiviti ini.

"Maleh aku masuk hutan. Baik duduk rumah dengan anak isteri."

"Surau pun jarang pegi, nak pegi latihan tentera, penatlah."

"Saya cintakan keamanaan, sebab tu saya tak join tentera."

Otak manusia memang boleh dikatakan sebagai kilang alasan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Kalau dah banyak dalihnya, faham-fahamlah. Tak nak la maksudnya.

Idea yang diperkenalkan oleh Army Reserve ni ialah tiap-tiap orang boleh memberi sumbangan kepada pertahanan negara. Mereka memecahkan jenis penyertaan kepada 2: Pegawai dan Kadet. Pegawai dipecahkan kepada 2 bahagian, General Service Officer ( tugas pentadbiran) dan Specialist Service Officer ( tugas-tugas khas). Bahagian kedua itu meliputi tugas-tugas sebagai doktor, jurutera, peguam dan perhubungan. Kadet pula, kadetlah. Tak perlu dihuraikan.

Pada zaman Rasulullah dahulu, tiada organisasi khas untuk melatih para sahabat sebagai tentera. Merekalah peniaga, mereka juga tentera Islam. Merekalah pendakwah, mereka juga tentera Islam. Mungkin ada yang berkata,

"Mereka dilatih sejak kecil untuk menunggang kuda dan bermain pedang. Sebab tu tak payah kem tentera."

Ingat, tidak semestinya kena tunggang kuda dan main pedang. Cuba luaskan skop pemikiran. Fikir bahawa tunggang kuda itu sebagai keupayaan mobiliti dan bermain pedang sebagai 'martial art'. Dengan itu, latihlah diri dengan kemahiran navigasi dan membaca peta serta seni mempertahankan diri.

Lagi, kalau hendak menyumbang kepada ketenteraan bukan dengan otot 100%. Gunakan kemahiran lain. Sepertimana yang diterangkan di atas, semua boleh menyumbang kepada kekuatan Islam.

Seperkara lagi, 'fitness' amat penting sebagai seorang Islam. Jangan malas-malas nak beriadah. Mukmin yang kuat adalah lebih disukai daripada Mukmin yang lemah. Kalau asyik dalam bilik sahaja, memanglah lemah sebab temannya tilam dan bantal. Pegilah 'gym', beradu kekuatan dengan besi. Tak pun, pegi padang, berkawan dengan angin dan terik mentari.

Kesimpulan

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Di mana ada ketidakmahuan, di situ ada alasan.

Latih diri menjadi kuat.



P.s: Kat Malaysia popular tak tentera simpanan ni? Rasa-rasanya?

4 comments:

syphoon said...

isk, popular sgt... setiap kali ade demo, sure diorg pun turun skalik...

FRU la katekan... =D

BooK said...

kau jumpa kat rundle?
ini yg kau kata kalau ada idea tu kan?
ha ha

Khairul Azmi said...

Nak tulis entry lain sbnrnye... Tetiba rasa menda ni pntg pulak...

ihsan_huhu said...

FRU berlatih depan skola aku dlu.. bes wo.. buleh usha luar n cikgu xleh ckp pape... pasrah seorg cikgu...