Wednesday, January 17

Antara Istikharah dan Istisyarah

Seorang sahabat saya bertanya,

"Kalau kita dapat petunjuk dalam mimpi selepas solat Istikharah, tapi mimpi tu bertentangan dengan keputusan kita, wajib ke kita ikut apa-apa yang kita dapat dalam mimpi tu?"

Persoalan di sini ialah hukum ikut petunjuk dalam mimpi yang kita dapat selepas solat Istikharah.

Sebelum dihurai lebih lanjut, berikut adalah definisi Istikharah & Istisyarah. 'Istisyarah' bermaksud 'meminta pandangan', contohnya meminta pandangan daripada rakan, ibu bapa atau guru.

Istikharah pula bermaksud 'meminta petunjuk'. Akan tetapi Solat Istikharah bukan dilakukan untuk mendapat mimpi atau sebagainya. Menurut An-Nawawi,

"...selepas Solat Istikharah, dia mesti lakukan perkara yang dia rasa sepenuh hati ingin lakukan, rasa selesa dengan keputusan itu, dan mestilah tidak berkeras untuk melakukan perkara yang dia hajatkan sebelum Solat dilaksanakan. Jika perasaannya berubah, dia mesti tinggalkan perkara yang dia inginkan sebelum Solat, jika tidak dia tidak bertawakal kepada Allah, dan tidak ikhlas dalam meminta bantuan daripada Allah. Keikhlasan dalam meminta petunjuk daripada Allah bermaksud meninggalkan sepenuhnya kehendak diri sendiri."

Daripada huraian Imam Nawawi, dapat kita simpulkan bahawa Solat Istikharah dilakukan untuk menetapkan hati dan menguatkan tawakal kepada Allah.

Tambahan pula, Solat Istikharah bukan dilakukan dengan tidak semena-mena atau tanpa langkah-langkah awal. Selepas analisis, berpandukan Al-Quran dan As-Sunah, serta proses Istisyarah, barulah solat tersebut dilakukan dan keputusan diambil selepas itu. Akhir sekali, bertawakalah!

Berkaitan dengan mimpi pula, perlu dilihat adab-adab orang yang bersolat sebelum tidur. Mungkin mimpi itu petunjuk. Boleh jadi mimpi akan menyesatkan. Nauzubillah.

Kesimpulannya, soalan wajib atau tidak mengikut petunjuk dalam mimpi itu sudah menyalahi konsep. Hukum perbuatan tidak bergantung kepada mimpi, tapi, adalah bergantung kepada analisis daripada Al-Quran dan As-Sunah serta proses Istisyarah.

Jadi, betulkan konsep pemahaman kita terhadap Solat Istikharah. Mungkin solat ini sekadar solat sunat, tetapi kaitan dengan akidah umat Islam itu sendiri amat rapat seperti tawakal, keikhlasan dalam memohon pertolongan Allah, dan lain-lain.

Sampai sini dahulu. Sehingga berjumpa lagi.

References.

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan sahabat.
www.muttaqun.com

2 comments:

ihsan_huhu said...

istihadah?? hoho

Khairul Azmi said...

Uuiii... Xsampai ilmu lagi nak hurai bab tu. ^_^