Friday, January 19

Hijrah

Intro

"Setahun berlalu, bermaksud setahun lebih dekat dengan kematian," terang Imam dalam khutbah Jumaat tadi.

"Kita menyambut tahun baru bukan seperti 'orang lain' menyambut tahun baru. Bukan dengan parti. Bukan dengan bersuka-suka yang sia-sia."

Isi

Kalendar Hijrah diasaskan oleh Saidina Umar Al-Khattab setelah berbincang dengan para sahabat. Langkah ini diambil untuk menggantikan penggunaan Kalendar Rom. Kiraan tahun pula bermula dengan tahun penghijrahan Rasulallah P.b.u.h. dan para sahabat dari Mekah ke Madinah.

Saidina Umar juga memutuskan untuk memulakan Tahun Hijrah dengan bulan Muharam, walhal, sebenarnya peristiwa Hijrah berlaku dalam bulan Rabiul Awal. Apa rasionalnya?

Dalam satu hadis Rasulallah, Baginda memberitahu, "Dalam umat-umat terdahulu, terdapat golongan yang diberi ilham (walupun mereka bukan nabi). Jika ada orang sebegitu di kalangan pengikutku, Umar adalah orangnya."

Hadis ini menunjukkan idea Umar dipandu oleh Allah. Dan itulah keistimewaan Umar. Dalam penentuan permulaan Tahun Hijrah, Umar telah mengemukakan satu pandangan yang bernas.

Bulan Muharam dipilih sebagai bulan yang pertama kerana bulan sebelumnya ialah Zulhijjah yang dalamnya terdapat Rukun Islam yang ke-5, menunaikan haji. Haji yang mabrur mengembalikan rohani pelakunya kepada keadaan yang suci dan bersih, seperti bayi yang baru lahir. Dengan itu, pelaku akan mendapat motivasi untuk memulakan tahun baru dengan keadaan yang suci daripada sebarang dosa.

Bagi yang tidak dapat menunaikan haji (kerana uzur dan sebagainya), mulakanlah tahun baru dengan azam yang baru, azam yang berpandu kepada syarak.

Penutup

Tuntutlah lebih banyak ilmu tentang Islam, tambah ayat hafazan dan aplikasikan ayat yang dihafaz dalam kehidupan seharian. Jadilah pendakwah yang lebih rajin. Maafkan kesalahan orang lain dan hubungkanlah silaturahim. Eratkan hubungan kekeluargaan. Jangan mengumpat dan berbual kosong. Banyakkan menolong orang yang kurang upaya dan yang kurang bernasib baik.

Semoga diberi kekuatan.

Rujukan.

Mimbar Jumaat Adelaide Mosque

4 comments:

Hikbal Ujir said...

salamun alaik,
alhamdullilah satu penerapan&penerangn yg jelas..moga ade yg tlintas..nk tanye sst..bolehkn bg name hadith yg nabi mengatekn umar mgkn seorg nabi jika ade nabi seterusny..kalo xde..xpe..just nk tau =)

Khairul Azmi said...

Daripada Sahih Bukhari;
Volume 5, Book 57, Number 38:

Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle said, "Among the nations before you there used to be people who were inspired (though they were not prophets). And if there is any of such a persons amongst my followers, it is 'Umar."

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "Among the nation of Bani Israel who lived before you, there were men who used to be inspired with guidance though they were not prophets, and if there is any of such persons amongst my followers, it is 'Umar."

BooK said...

CANI!
Constant and Neverending Improvement!
Aku suka bahagian penutup tu. Setiap tahun, setiap hari sepatutnya kita cuba baiki diri. Secara konstan. Secara tanpa henti.
Hidupkan kembali budaya masyarakat penyayang. Lupakan permusuhan. Tolong menolong sesama kawan. Mungkin boleh jadi usaha kita ke arah kebaikan.

ihsan_huhu said...

ya.. br la aku tau cerita ini.. walaupon tiap2 taun ade ceramah maal hijrah