Sunday, March 18

Teringat zaman dulu-dulu...

Istilah Cinta

Istilah cinta ramai yang tahu,
Falsafah cinta sedikit yang mengerti,
Cinta itu sebenarnya perlu,
Kerana ia anugerah Ilahi.

Yang utama cinta padaNya,
Kedua pula pada RasulNya,
Disusuli dengan cinta ibu bapa,
Cinta yang lain ikut semasa.

Cinta agama tinggi nilainya,
Ganjaran syurga menanti dipenghujungnya,
Nak dapatkannya pastilah sengsara,
Kalau tak diuji bagaimana dikatakan cinta.

Kali pertama saya menyanyi lagu ni, usia saya masih muda lagi. Tingkatan 2 masa tu. Masih belum berapa kenal dunia. Ilmu agama pun cetek lagi. Menyanyi hanya sekadar menyanyi. Sekadar menghiburkan hati dan mahu sampaikan sesuatu pada orang lain. Bila difikirkan balik, ironi juga. Ingin sampaikan mesej pada orang lain tapi diri sendiri tidak faham sepenuhnya lagi. Tapi, sekurang-kurangnya, ada usaha, betul tak? Jangan jadi setengah orang, pandai mengkritik, tapi tiada cadangan membina.

Bila sebut tentang cinta ramai yang teruja. Ada yang suka, ada yang berduka. Istilah cinta, memang ramai yang faham. Berkasih-sayang, berkongsi, berkorban, dan berbagai lagi tafsiran manusia tentang cinta. Bagaimana dengan falsafah cinta?

Saya pun susah nak beritahu, sebab ilmu dan pengalaman tentang cinta pun mentah lagi...

Tapi, secara ringkasnya, yang pertama sekali mestilah cinta pada Allah. Yang kedua, cinta pada Rasulnya. Kemudian, cinta ibu bapa.

Tetapi, banyaknya orang sekarang ni, cinta lain pula yang jadi agenda utama. Hati-hati jangan jadikan cinta lain tujuan utama hidup. Ingat kisah Muhajir Umm-Qais? ( Rujuk Hadis 40; Hadis Satu) Itu akibat letakkan cinta lain lebih daripada cinta Allah. Niat jadi lain. Balasan yang dapat pun balasan di dunia saja. Memang bahagia, tapi sekejap saja. Bila tamat hidup di dunia, tamatlah bahagia.

Seperkara lagi, cakap memang senang? Cuba buat! Saya sendiri pun susah juga. Tapi, jangan mudah putus asa. Ikhlaskan hati, tabahkan diri.

"Barangsiapa yang berusaha menabahkan diri, Allah akan memberinya tabah." (Riwayat Bukhari)*

Akhirnya, ada beberapa pesanan khas:

1) Marilah berusaha buktikan cinta. Kurangkan berkata 'Aku cintakan kau'. Mulalah berkata, 'Inilah bukti cintaku padamu'.

2) Kepada kawan serumah, usaha kena selari dengan apa-apa yang kita mahu. Kalau nak berjaya kena belajar. Kalau nak duit kena mintak/kerja. Kalau nak kawin, kena sedia.

Moga diberi kekuatan oleh Allah. Amin.

Rujukan

*Muhammad Al-Ghazali; Akhlak Seorang Muslim

2 comments:

BooK said...

pesanan khas no 1. a simple shift in vocabulary means a lot. thats one of the main points in NLP.

ihsan_huhu said...

aku cinta padamu