Monday, March 5

Belajar Tentang Bahan, Belajar Tentang Tuhan

Intro

Semua orang sedang belajar. Ada yang belajar Matematik, Sains, Fizik, Usuluddin, Feqah dan sebagainya. Tuntut ilmu ibadah. Ibadah pula tujuan jin dan manusia diciptakan. Manusia dan jin tidak diciptakan sia-sia dan bukan untuk main-main.

Dunia pula tempat tinggal manusia. Singkat, dan sementara. Tidak kekal. Semua itu sifat dunia. Boleh juga dikatakan dunia ini hina. Dunia ini sehina bangkai kambing. Rugi amat kalau mengejarnya.

Isi

Minggu lepas, saya belajar tentang bahan (Materials and Manufacturing). Antara perkara menarik yang baru saya tahu ialah semua bahan tidak kira dalam bentuk apa sekalipun (besi, polimer, dan komposit) tidak mungkin wujud 100% asli dan mesti ada kecacatan. MESTI ada kecacatan.

Terus terfikir sehingga begitu sekali Allah hendak membuktikan Dia ada. Dia menunjukkan tidak ada sesuatu pun yang sempurna di dunia. Sehingga begitu sekali Dia memberi petunjuk kepada manusia. Benarlah dia Maha Penyayang. Dia tidak meninggalkan hambanya di dunia tanpa diberi sebarang bukti dan petunjuk.

Oleh kerana itu, marilah kita mengaitkan apa-apa yang kita pelajari kepada Allah kerana Dia tidak hina. Allah tidak seperti dunia yang hina. Amat murah usaha kita kalau kita hanya fikir sepenuhnya untuk dunia. Kaitkan apa-apa yang kita pelajari dengan Allah. Dengan itu, usaha itu akan lebih bermakna.

Kesimpulan

1. Kaitkan ilmu yang kita pelajari dengan kekuasaan Allah.
2. Jangan lakukan sesuatu perkara kerana dunia.


Moga diberi kekuatan.

1 comment:

ihsan_huhu said...

saya x belaja bahan.. saya belajar manusia