Thursday, June 14

Hubungan antara Muslim

Dari Abi Hurairah r.a. katanya: Telah bersabda Rasulullah s.a.w. : Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan janganlah kamu bertipu-tiupan, dan jangalah kamu berbelakang-belakangan, dan janganlah setengah kamu menjual di atas penjualan setengah kamu dan jadilah kamu hai hamba Allah bersaudara.

Orang Islam saudara orang Islam, tiada boleh ia menganiayainya, dan tiada boleh membiarkannya (dalam kehinaannya), dan tiada boleh mendustainya dan tiada boleh menghinakanya.

Taqwa itu di sini - kata Nabi sambil menunjuk kedadanya tiga kali. Sudah cukup banyak kejahatan seorang itu, bahawa ia merendahkan saudaranya orang Islam. Sekelian orang Islam atas orang Islam haram darahnya dan hartanya dan kehoramatannya.

(Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

Huraian

Hadis di atas menyatakan larangan-larangan Rasulallah s.a.w. ke atas muslim seluruhnya. Larangan-larangan tersebut bertujuan menjaga hubungan persaudaraan sesama muslim.

Berkenaan sifat dengki, Imam Ghazali berpendapat, dengki itu ada tiga macam.

1. Bercita-cita supaya hilang terus nikmat orang lain dan berpindah nikmat itu kepadanya.

2. Bercita-cita supaya hilang nikmat orang lain walaupun dia tidak mendapat nikmat itu.

3. Tidak bercita-cita supaya hilang nikmat itu pada orang lain, tetapi dia tidak suka orang lain lebih banyak mendapat nikmat daripada dirinya.

Secara amnya, manusia memang tidak dapat lari daripada sifat iri hati dan dengki. Pasti pernah terdetik di hati manusia rasa cemburu pada kesenangan yang dinikmati orang lain. Dalam satu hadis lain, Rasulallah s.a.w. bersabda:

"Tiap-tiap anak Adam ada hasadnya, dan tiada mendatangkan kemudaratan kepada orang hasadnya selama ia tiada pernah bercakap dengan lidah atau berbuat dengan tangan." ( Dikeluarkan oleh Abu Nu'im)

Jadi, jika timbul rasa iri hati, tahanlah supaya jangan rasa itu keluar sebagai kata-kata yang menyakitkan hati atau tindakan yang memudaratkan orang lain. Sebaliknya, cepat-cepat beristighfar dan pohonlah kesejahteraan kepada orang yang kita iri hati padanya tadi.

Moga diberi kekuatan.

2 comments:

ihsan_huhu said...

jgn r jeles kl x terpilih masuk team hensem..

haha

Azree MH said...

Hoho. Dah ada blog rupanya sahabat aku yang seorang ini. Bagus sebab kurang menyalahi tatabahasa Melayu. Hehe.

Aku punya dua blog cuma yang satu tidak berapa dapat update sangat.

1)www.studiomuslim.wordpress.com
2)www.nuraninafa.blogspot.com