Friday, June 26

Sejuta Harapan

Sebagai manusia yang biasa, kita perlu kepada manusia yang lain. Kenyataan ini tak bermaksud saya menyatakan kita perlu kepada selain Allah. Secara ringkasnya, kita perlukan orang lain dalam mencapai matlamat kita.

Keperluan kepada orang lain dan kerjasama daripada mereka lebih penting jika usaha mencapai matlamat itu dipenuhi dengan rintangan dan ada orang lain pula yang mahu menentang matlamat kita.

Contohnya, dalam permainan bola sepak, matlamat kedua-dua pasukan ialah menewaskan lawan mereka. Itu bukan kerja seorang pemain sahaja. Itu kerja semua. Kalau hendak membina keluarga yang soleh (musuh kali ini ialah syaitan), maka kerjasama semua ahli keluarga amat penting. Itu bukan kerja ibu ATAU bapa SAHAJA.

Dalam proses pelajaran, kita perlukan pensyarah, tutor, dan rakan-rakan yang lain. Mungkin ada genius yang kata mereka tak perlu semua itu. Tapi, genius tu lupa, kalau tiada kawan-kawan lain yang lemah, dia tidak akan jadi genius. Dia kena berterima kasih kepada kawan-kawan dia dan berbuat baik kepada mereka.

Kalau sukan, keluarga, dan pelajaran pun kita perlukan orang lain, membina negara juga perlukan orang lain. Kalau nak bina negara Islam, yang ditentang oleh mereka yang 'tidak faham' atau ada agenda sendiri, jemaah Islam perlukan petugas-petugas.

Tetapi, janganlah terlalu yakin dengan bilangan petugas atau penyokong yang ramai. Sedangkan Rasulallah s.a.w. pun Allah gilirkan menang dan kalah dalam 'peperangan secara berdepan' dengan orang kafir, inikan pula umat yang jauh daripada baginda. Jadi, kalau tak pernah kalah, kena tanya diri, "Betulkah tindakan jemaah ini?"

Akhir kata, walau apa pun yang anda lakukan, main bola, belajar, membina keluarga, ataupun membina negara, yakinlah bahawa bekerjasama dengan orang lain itu fitrah. Haraplah kepada Allah semata-mata. Kalau Allah beri kesudahan yang baik, syukur.

Kalau dapat kesudahan yang buruk, sabar. Untuk yang suka berdoa sambil nyanyi-nyanyi, boleh semak lagu berikut di YouTube.com.

Moga diberi kekuatan.


La…la…la
Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampun-Mu
Tanpa kasih sayang-Mu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersama-Mu
Dekat selalu dengan-Mu
Bahagia bersama-Mu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untuk-Mu

Penyanyi: Dai Nada

3 comments:

Muhammad Teja said...

ya, kalau tak, kenapa dicipta ramai-ramai manusia.

sedangkan akar perlukan tanah, inikan manusia yang perlu berTuhan.

terima kasih azmi.

kita saling memerlukan

ihsan_huhu said...

fuh nasib baik US xmng pg td

Khairul Azmi said...

Teja: Sama-sama Syuk. :D

Ihsan: Aku tak dpt tengok la... Ada exam pagi ni...