Tuesday, June 16

Mesir vs Brazil: Malulah Sikit

Menyaksikan perlawanan antara Brazil dan Mesir sambil mengulangkaji Solid Mechanics bukanlah idea terbaik tetapi masa yang diluangkan untuk kedua-duanya boleh dikatakan agak berbaloi juga.

Saya tak bertujuan hendak menulis rumusan perlawanan malam semalam. Saya cuma hendak menyentuh satu dua perkara yang menarik (pada pandangan saya).


2 Gol Dalam Masa Kurang 2 Minit

Mesir bangkit dan menyamakan kedudukan setelah ketinggalan 3-1 dalam masa 2 minit! Gol jaringan 'ustaz jambang' no.11 dan Zidan memang di luar jangkaan penonton. Seperti kata Hasbullah Awang, "Bola itu bulat, tiada yang mustahil". Mesir yang dikatakan kurang menyerlah di pentas dunia mampu berbuat demikian ketika menentang salah satu daripada gergasi bola sepak. Hebat!

Selepas itu, Mesir mula meningkatkan penguasaan terhadap permainan. Sudden burst of spirit!

Situasi itu membuatkan saya teringat satu perlawanan persahabatan dengan geng anak-anak Arab. Ketika itu saya menjadi penjaga gol. Mereka ketinggalan 3-1 juga (seingat sayalah). Kemudian, mereka menjaringkan gol ke-2 dengan meng'ole' penjaga gol pasukan Melayu.

**Selingan: Entri ini tidak bertujuan menggalakan pertembungan antara kaum. (Arab lwn Melayu)**

Lalu, tiba-tiba anak-anak Arab tu terus bersemangat! Tapi, akhirnya mereka kalah juga.

Saya juga terfikir. Pengajaran yang boleh diambil oleh mat-mat bola yang dakwah atau mat-mat dakwah yang bola, semangat dalam perjuangan Islam bukan seperti semangat dalam perlawanan bola. Kalau dapat gol baru nak semangat. Pejuang kena terus bersemangat sepanjang masa.

Dalam sirah Rasulallah s.a.w., jemaah Islam menang dalam Badar tetapi dipukul kembali dengan teruk dalam Uhud. Tapi, perjuangan belum berakhir. Hingga kini. Kemenangan dan kekalahan digilirkan oleh Allah Taala untuk menguji siapa yang ikhlas berjuang dan ingin menjadikan sebahagian daripada umat Islam mati sebagai syuhada.

Sekarang, Islam dipukul teruk daripada pelbagai sudut dan kadang-kala, kita mendengar berita kemenangan umat Islam dari Palestin, Lebanon, Indonesia atau Malaysia. Lalu, dengan suntikan semangat yang sekejap itu, semangat pun naik sekejap sahaja... Kamon, u can do better than that!

Lagi, jangan terlalu bangga dengan kemenangan itu dan terlebih yakin. Kelak, kau akan rasai kekalahan juga, jangan risau.

Bukti Video dan Peraturan

Satu lagi, pasukan Mesir ingin mencabar keputusan pengadil yang menggunakan rakaman video untuk membuat keputusan. Dalam peraturan FIFA, pengadil tidak boleh menggunakan alat bantuan video. Tidak seperti ragbi, pengadil boleh sahaja merujuk rakaman untuk membuat keputusan yang lebih tepat.

Sebelum mengulas lebih lanjut, tidak dinafikan kadang-kadang pemain bola sepak tergunakan tangan. 'Ter'guna maksudnya tidak sengaja guna. Tindakan tersebut kadang-kala ialah refleks semata-mata dan bukannya hasil pemikiran yang teliti dan daya kognitif yang waras.

Tapi, tindakan mencabar keputusan pengadil setelah terang-terangan ada bukti, menunjukan keberanian memanipulasi peraturan untuk menegakkan benang yang basah.

Kalau di akhirat nanti, dahlah ada bukti bertulis, ada bukti video, peraturan pun tak menyebelahi pesalah. Walaupun begitu, lidah akan 'dikunci' jua. Adat manusia ingin menutup salah sendiri.

Peraturan rekaan manusia hampir semuanya memang tak lengkap, lemah, kolot, dan yang menggunakannya dan mempertahankannya untuk menghalang penggunaan peraturan Allah ialah orang yang sombong, degil, kolot dan syok sendiri.

Kalau dalam bola sepak pun orang boleh manipulasi, peraturan manusia memang tak sesuai untuk ekonomi, kemasyarakatan, jenayah dan mengurus dunia.

Untuk maklumat lanjut berkenaan bantahan tu boleh rujuk link berikut:

http://soccernet.espn.go.com/news/story?id=655031&sec=global&cc=3436


P/s: Dalam kedudukan bolasepak dunia, Brazil berada di tangga ke-5, Mesir berada di tangga ke-40 dan Malaysia di tangga ke-159 mengikut FIFA.

4 comments:

ihsan_huhu said...

owh ustat jambang mmg power!

if players have to play by the rule,y not the ref?

Khairul Azmi said...

Betul! Reff pun kena ikut rule.

Aku rasa diorang takleh nak batalkan keputusan match tu... (mmg jelas takleh...)

Tapi, diorang boleh mintak FIFA gantung reff tu sbb tak ikut rule FIFA... Aku rasa la...

Aku rasa orang-orang yang pro cadangan 'reff kena rujuk video' ada modal baru.

Tapi, kalau reff bola ada video, bola akan jadi macam ragbi, less talk, more fight!

Kaki 'dive' mmg takleh cari makan!

Unknown said...

setuju tentang semangat.
semangat tak boleh ikot musim.
perlu selalu tinggi.


moga thabat, ya akhi.
doakan juga..

Khairul Azmi said...

Musafir:

Moga sama-sama teguh dan istiqamah serta sentiasa meningkat.