Saturday, April 21

Perasaan kita atau perasaan orang lain?

Kita tak hidup seorang diri dalam dunia ni. Apa-apa yang kita buat, ada kaitan dengan orang lain. Kalau kita luangkan masa seorang diri pun, ada juga kaitan dengan orang lain. Contohnya, kalau kita merajuk, tak keluar rumah, kawan-kawan akan terasa sesuatu. Untunglah kalau dia bersangka baik. Kalau dia bersangka buruk?

Memang tidak dinafikan, kita hidup dengan neraca di tangan kita. Perasaan kita di sebelah kanan neraca dan perasaan orang lain di sebelah yang satu lagi. Keputusan yang kita buat bergantung kepada apa yang kita utamakan. Perasaan kita atau perasaan orang lain?

Ada orang hidup tak pernah fikir tentang perasaan orang lain. Tiada perasaan orang pada neraca hidup dia. Memang orang macam ni wujud dalam hidup ni. Asyik dia saja yang nak menang. Kalau tidak pun, asyik dia saja yang betul. Orang lain salah belaka.

Ada juga manusia yang hidup untuk orang lain. Biarlah dia yang berkorban, asalkan orang lain hidup. Biar dia yang menderita dan orang lain hidup bahagia. Pernah jumpa orang sebegini? Pernah selami apa yang dia rasa? Atau kita sendiri tergolong dalam orang sebegini?

Tidak dapat dinafikan, kadang-kadang kita cuma fikirkan tentang diri kita walaupun ada juga ketika kita berkorban untuk orang lain. Walau apapun yang kita buat, atau yang kita akan buat, marilah fikir dahulu kesan pada diri kita dan kesan pada orang lain.

Tapi, satu perkara yang perlu kita ingat bersama, kita takkan dapat puaskan hati semua orang dan memang mudah kalau kita nak puaskan hati kita sendiri. Ha-ha!

Apa-apapun, perlu diingat, kadangkala apa yang kita rasa baik untuk diri kita, bukanlah yang paling baik untuk diri kita. Dan kehilangan sesuatu kadangkala bukanlah buruk untuk kita. Kita kena yakin, Allah lebih tahu, dan Dialah sebaik-baik perancang. Kita, hanya manusia yang terhad ilmunya. Kalau sesaat akan datang pun kita tak pasti apa yang akan berlaku, bagaimana boleh kita kata perancangan kita adalah yang terbaik?

4 comments:

Anak Singa said...

"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab(Lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput bagi kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri," [Al-Hadid, 57: 22-23]

ihsan_huhu said...

lek r brader.. kool2 je..

Hikbal Ujir said...

salam...
wah...setealh menyulami setiap kata2..pasti ade disebalik sesuatu nih?apakah die?..persoalan diri menjadi tanya tanya...apa2 pun jua..segala sesuatu ade hikmah..cume kite xdpt nk ungkapkan...
p/s-blur....
hehe...

ihsan_huhu said...

komen yg seblom nih aku yg delete..

hahahaha