Monday, April 9

Melbourne, bintang dan kawan lama

Intro

Daripada Bordertown ke Horsham, Azman asyik melihat ke langit. Tiada awan. Yang ada hanya bulan yang baru terbit di ufuk timur dan bintang-bintang yang bergemerlapan.

"Malam yang indah," bisik hati Azman.

"Tenang hati melihat ciptaan Allah. Dia yang mencipta hati ini, dan Dia tahu, apa yang membuat hati ini gembira."

Azman terus terseyum.

Isi

Pada awalnya, ada dua sebab yang membuatkan Azman tak mahu pegi Melbourne. Walaupun hanya 2, sebab-sebab tu dah cukup kuat. Salah satunya, Azman tidak mahu 'berjumpa' kenangan lama. Kenangan yang melukakan hati.

Akhirnya, walaupun berbagai usaha dah Azman lakukan untuk tidak ke Melbourne, dia tetap berada di sana juga. Azman sedar, ini adalah ketentuanNya. Walaupun Azman rasa, tidak pergi ke sana ialah perkara terbaik, Dia tetap mahu Azman pergi ke sana. Dia Maha Tahu. Dia 'tahu' apa yang terbaik untuk Azman. PerancanganNya lebih hebat daripada perancangan Azman. KeputusanNya adalah perintah untuk bumi, langit, angin, pokok-pokok, semua yang bernyawa, dan yang tidak bernyawa.

Walaupun Azman tidak mahu berada di sana dan tak ingin menghadapi apa yang bakal Azman jumpa, dia sedar, tiada apa yang boleh dia buat kecuali cuba mencari hikmahnya. Mesti ada sesuatu yang bererti. Sesuatu yang sangat-sangat bererti.

Dipendekkan cerita, Azman dapat 2 perkara yang sangat-sangat mengembirakan hatinya.

1. Kawan lamanya sayang padanya dan menganggapnya sebagai seorang abang, sebagai keluarga.

2. Kawan-kawan daripada Adelaide pun sayang kat dia jugak. Sebab, bila diorang tahu Azman hilang, diorang cari bersungguh-sungguh. Tapi, masa tu Azman tengah tidur sebenarnya!


Kesimpulan

Bukan semua perkara dapat kita duga. Walaupun permulaanya tidak menyenangkan, siapa tahu pengakhirannya sangat bermanfaat, menyenangkan, dan membahagiakan. Sentiasa bersangka baik kepada Allah, dan jadikan setiap saat yang dianugerahkan olehNya sebagai saat yang paling bahagia dalam hidup kita.

Semoga diberi kekuatan.

1 comment:

ihsan_huhu said...

aiseh.. tuka name r lak..