Saturday, September 29

Putaran Hidup

Tak pernah aku menyangka
Sejauh ini aku melangkah
Tak pernah aku menyangka
Sedalam ini aku meluka

Jika hidup harus berputar
Biarlah berputar
Akan ada harapan
Sekali lagi seperti dulu

Sudah separuh Ramadhan berlalu...
Tetapi,
Adakah terkesan hati ini dengan cubaan yang melanda?
Adakah terkesan hati ini dengan apa-apa yang Ramadhan bawa?

Dibenci,
Tapi salah sendiri...

Diabaikan,
Tapi sendiri yang 'kelihatan' menjauhkan diri,

Disalah anggap,
Tapi memang tindakan sendiri yang mencurigakan.

Ramadhan kali ini bukan sekadar ujian ke arah ketakwaan,
Ramadhan kali ini ujian terhadap niat yang pernah dipasang,
Ramadhan kali ini penentu,
Adakah niat yang mulia akan terlaksana.

Besar makna Ramadhan kali ini,
Padaku inilah maknanya.

Pada muslimin lain, pasti ada makna tersendiri,
Yang akan dikenang,
Yang akan diambil pengajaran.

coretan hati untuk yang memahami,
Azmi


1 comment:

ihsan_huhu said...

saya xpaham...